www.darkcms.ir

موسسه‌ی ویرایش سرآمدان هر سال از میان دانش‌آموختگاتی که دوره‌های ویرایش این مؤسسه را با میانگین نمره‌ی بالای ۱۷ بگذرانند، ویراستار جذب می‌کند. برای آگاهی از شرایط و آزمون‌‌های جذب، از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب با شماره‌ی ۰۹۱۹۶۶۶۲۱۶۶ تماس بگیرید. خرید کتابها ازطریق سایت بایا با نشانی baya.ir فراهم شده است.

ابزار ساخت متن های متحرک

منبع: جمشید سرمستانی، «گزیده‌ی شیوه‌نامه‌ی جامع ویرایش و نگارش»، تهران، نشر سرمستان، ۱۳۹۲٫

امروزه فهرست¬نویسی به¬شیوه¬ی رایانه¬ای -¬نه به¬شیوه¬ی دستی¬- و به¬دست صفحه¬آرا انجام می¬شود؛ بااین¬حال، ممکن است نادرستی¬ها یا نا¬هم¬خوانی¬هایی در تنظیم فهرست¬ها وجود داشته باشد.
عنوان‌های هر نوشته در دو جا آورده می‌شوند:
(۱) در فهرست‎ها (فهرست‎ کوتاه و بلند داشته‎ها، و فهرست نشانگرها).
(۲) در متن.
برای آن که عنوان‌ها در هر دو جای پیش‎گفته، با هم هم‌خوانی داشته باشند، ویراستار به‌ترتیب، باید کارهایی را که درپی می‎آید انجام دهد:
(۱) نخست، کارهای ویرایشی (درست کردن شیوه‌ی املا، نادرستی‌های حروف‌نگاری، دستور زبان و…) را همراه با ویرایش متن، بر روی عنوان‌ها انجام ‌دهد و حتی -‌اگر نیاز باشد- عنوان‌هایی را به ‌عنوان‌های متن بیفزاید.
(۲) پس از پایان ویرایش متن، کارهایی را که درپی می‎آید بر فهرست‎های آغاز کتاب انجام ‌دهد:
(۱٫۲) شکل نوشتن همه‎ی عنوان‌ها را با شکل نوشتن عنوان‌های متن هم‎خوان کند.
(۲٫۲) اگر به ‌عنوان‌های متن چیزی افزوده باشد، آن افزوده را به ‌عنوان‌های فهرست داشته‌ها نیز بیفزاید.
(۳٫۲) ترتیب چیدن عنوان‌های فهرست¬ها را با ترتیب چینش عنوان‌های متن یکی کند.
آگاهی: در این مرحله نیازی نیست که ویراستار شماره‌ی صفحه‌ی عنوان‌ها را (برابر شماره‌ی آن‌ها در متن) به فهرست (کوتاه‎ و بلند) داشته‎ها بیفزاید، یا -اگر آن شماره¬ها نادرست باشند‌- آن‌ها را درست کند؛ زیرا شماره‎های صفحه‎های عنوان‌ها پس از اصلاحات ویرایشی و صفحه¬آرایی، ممکن است دوباره تغییر کنند. درست کردن شماره‎های صفحه‎های عنوان‎ها در مرحله‌ی بازخوانی پایانی کتاب انجام خواهد شد؛ زیرا در آن مرحله، عنوان‌ها و شماره‌ی صفحه‎های کتاب معمولاً تغییر دیگری نخواهند داشت.