www.darkcms.ir

موسسه‌ی ویرایش سرآمدان هر سال از میان دانش‌آموختگاتی که دوره‌های ویرایش این مؤسسه را با میانگین نمره‌ی بالای ۱۷ بگذرانند، ویراستار جذب می‌کند. برای آگاهی از شرایط و آزمون‌‌های جذب، از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب با شماره‌ی ۰۹۱۹۶۶۶۲۱۶۶ تماس بگیرید. خرید کتابها ازطریق سایت بایا با نشانی baya.ir فراهم شده است.

ابزار ساخت متن های متحرک

منبع: جمشید سرمستانی، «گزیده‌ی شیوه‌نامه‌ی جامع ویرایش و نگارش»، تهران، نشر سرمستان، ۱۳۹۲٫
۱ـ نشانگر چیست؟
ساژ¬ه¬های که درپی می¬آیند، نشانگر نامیده می¬شوند:
(۱) بستینه: به ساژه‎هایی گفته می‎شود که برای نشان دادن چیزی غیر از پیوست، یا تصویر، جدول، نقشه و نمودار، درون پیرابند (کادر)، در متن آمده باشند.
بستینه‎ها معمولاً در نوشته‎های فارسی به‎کار نمی‌روند، بلکه در نوشته‎هایی به‎کار می‌روند که از زبان‎های بیگانه به¬ فارسی برگردانده (ترجمه) شده‌اند. بستینه‎ها در متن‎های انگلیسی با عنوان «figure» و همراه با شکل‎ها می‌آیند. نمونه¬ای که درپی آمده، یک بستینه را در نوشته¬ای فارسی نشان می¬دهد:
مثال: …. در این گونه موارد برای برآورده شدن دقت در مشخصات گواهان، نیازی به نوشتن چند مشخصه (نام پدر، تاریخ تولد، جای تولد و جای صدور شناس¬نامه) نیست و به¬جای نوشتن این مشخصات تنها به نوشتن نام، نام خانوادگی و شماره ملی گواهان بسنده می¬شود؛ درست آن¬گونه که در نمونه¬ی بعد آمده است:

نشانگر ۲٫۱ـ بستینه¬ی الگوی استشهاد محلی
کسانی که اطلاع دارند، آقای ………….. فرزند ……….. ساکن………….. کارمند پیشین اداره¬ی بازنشستگی در تاریخ …………….. فوت نموده و این-جانب ………………………..همسر مرحوم مذکور، در کفالت شخص دیگری نیستم و هیچ¬گونه حقوقی نیز از دولت یا صندوق بازنشستگی دریافت نمی¬کنم، خواهشمندم مراتب پیش¬گفته را گواهی و امضا کنند.
امضا
گواه ۱: این¬جانب……….. با شماره ملی ………………………..
درستی مراتب فوق را تأیید می¬کنم.
امضا
گواه ۲: این¬جانب……….. با شماره ملی ………………………..
درستی مراتب فوق را تأیید می¬کنم.
امضا

(۲) عکس: نمایی از اشیا و جان‌داران که به‎وسیله‎ی دستگاه (دوربین عکس‎برداری یا فیلم‎برداری، گوشی تلفن همراه، ماهواره و مانند این‎ها) پدید آمده باشد.
(۳) شکل: آن‎چه را می‎نامیم که به¬دست انسان، با قلم یا رایانه از اشیا و جان‌داران ترسیم یا نقاشی شده باشد.
(۴) تصویر: در این کتاب، برای اشاره به عکس و شکل از واژه¬ی «تصویر» استفاده می¬شود.
(۵) جدول: به خط‎های افقی و عمودی گفته می‌شود که از تقاطع آن‌ها ستون و ردیف تشکیل شده باشد.
(۶) نقشه: به شکلی گفته می‌شود که از محدوده و اجزای کلی زمین‎ها، شهرها، کشورها، قاره‌ها یا جهان ترسیم شده باشد.
(۷) نمودار: به خط‎هایی گفته می‌شود که میزان بالا و پایین رفتن شمار یا مقدار مواد، پدیده‌ها، فعالیت‎ها و جز این‌ها را نشان دهند.
هرگاه بستینه¬ها، تصویرها، جدول‎ها، نقشه‎ها و نمودارها برای توضیح یا تکمیل مطالب متن باشند، آن‌ها را در قالب «نشانگر»، در متن یا در پایان متن می‎آوریم؛ ولی هرگاه بتوان از همین نشانگرها به‎صورت مستقل یا مرجع و جدا از متن نیز استفاده کرد، آن‌ها را تنها در پایان متن و در قالب «پیوست» می‎آوریم. پس تشخیص این¬که کدام مطالب باید در قالب نشانگر، و کدام‎یک باید در قالب پیوست بیایند با ویراستار است.
۲ ـ شماره‎گذاری نشانگرها
(۱) هرگاه نوشته‎ای دارای تقسیم‎بندی «فصل» باشد:
(۱٫۱) شماره‎ی نشانگرهای آن از سه جزء تشکیل می‎شود:
از چپ به‎راست: عدد فصل، نقطه، عدد نشانگر در آن فصل.
(۲٫۱) شماره‎ی نشانگر در متن، همیشه درون پرانتز است:
مثال۱ (در متن): «نمودار عمل‎کرد خودروی تزریق اکسیدایزر» (نشانگر ۱٫۷) روند عمل‎کرد تزریق را به‎وسیله‎ی خودروی تزریق نشان می‎دهد.
(۳٫۱) ولی در بالای خود نشانگر، شماره‎ی نشانگر را بدون پرانتز و با ترتیب زیر می‎آوریم:
مثال ۲: (در بالای نمودار): نشانگر ۷٫۱ـ نمودار عمل‎کرد خودروی تزریق اکسیدایزر.
(۴٫۱) در بالای نشانگر، هم «شماره» و هم «عنوان» نشانگر را می‎آوریم. (به مثال ۲ نگاه کنید.)
(۵٫۱) هنگامی‌که برای نخستین‌بار، نشانگری را در متن می¬آوریم، باید نخست عنوان نشانگر را در گیومه پایین، و سپس شماره‌ی آن را درون پرانتز بیاوریم؛ ولی در جایی که می‎خواهیم نشانگری را دوباره با فاصله‎ی کمی تکرار کنیم یا خواننده را به آن ارجاع دهیم، تنها به آوردن شماره‎ی آن بسنده می‎کنیم. پس آوردن یا نیاوردن عنوان نشانگر در متن با توجه به ملاحظه‌‎ی پیش‎گفته، بسته به تشخیص ویراستار است:
مثال ۳: نگارنده شیوه‎ی خط همه‎ی گونه‎های واژه‎های مرکب را – از نظر چسبیده یا جدانویسی – در «جدول چسبیده/ جدانویسی واژه‎های مرکب» (نشانگر ۲٫۵) آورده است.
چند سطر، یا چند بند، یا چند صفحه بعد:
با آموختن داشته‎های نشانگر (۲٫۵)، در کنار آموختن قواعد این واژه‎ها، می‎توانید به درک روشنی درباره‎ی شیوه‎ی خط واژه‎های مرکب دست یابید.
(۶٫۱) هرگاه ویراستار، آوردن عنوان نشانگر در متن را لازم بداند، شیوه‎ی نوشتن شماره و عنوان نشانگر از الگوی زیر پی‎روی می‎کند:
«عنوان نشانگر» (نشانگر الف)
به‎جای حرف الف شماره‎ی نشانگر را بگذارید. (برای نمونه به مثال ۳ –چند سطر بالاتر- نگاه کنید.)
(۷٫۱) هرگاه در متن، به‎صورت مستقیم به نشانگری اشاره شود، از الگوی مثال شماره‎ی ۳ پی‎روی می‌کنیم.
(۸٫۱) ولی هرگاه به‎صورت غیرمستقیم به نشانگری اشاره شود، فقط عبارت (نشانگر الف) را درون پرانتز می‎آوریم (به‎جای حرف «الف» شماره‎ی نشانگر را بگذارید.):
مثال ۴: شیوه‎ی خط همه‎ی انواع واژه‎های مرکب (نشانگر ۲٫۵) از قاعده و منطقی ویژه پی‎روی می‎کند و اگر سلیقه یا خوش‎آیند فردی را در آن دخالت دهیم، هیچ‎گاه نمی‎توانیم به شیوه‎ی خطی واحد برای واژه‌های مرکب دست یابیم.
(۹٫۱) به همه‎ی نشانگرهای هرفصل -از تصویر گرفته تا جدول، نقشه و نمودار- شماری شماره‎ی پشت سر هم می‎دهیم و از آوردن شماره‎های جداگانه برای هریک از انواع نشانگرها خودداری می‎کنیم؛ یعنی برای مثال نباید به ۶ تصویر فصل سوم کتابی شماره‎های «۱٫۳» تا «۶٫۳» و به ۱۹ نقشه‎ی همان فصل شماره‎های «۱٫۳» تا «۱۹٫۳» را اختصاص داد.
برپایه‎ی این شیوه‎نامه، عددهای سمت راست شماره‎های نشانگرهای هر فصل از عدد «۱» آغاز می‎شود؛ یعنی برای مثال اگر فصل یکم کتابی ۱۸ نشانگر (از بستینه گرفته تا نمودار)، و فصل دوم آن ۱۳ نشانگر داشته باشد، شماره‎های نشانگرهای فصل یکم آن از «۱٫۱» آغـاز می‎شود و به «۱۸٫۱» پایان می‎یابد و شماره‎های فصل دوم آن نیـز از «۱٫۲» آغاز می‎شود و به «۱۳٫۲» پایان می‎یابد.
نمونه‌ای که درپی آمده، شیوه‌ی نوشتن شماره و عنوان نشانگرهای فصل یکم کتابی را در متن و در بالای نشانگرها نشان می‌دهد:
آگاهی: شماره و عنوان همه¬ی نشانگرها (بستینه¬ها، تصویرها، جدول‎ها، نقشه‎ها و نمودارها) را در بالای آن‎ها می‎آوریم.
مثال ۵:
در متن: «جدول ابزار و سلاح‎های عصر آغازسنگی» (نشانگر ۱٫۱).
در بالای نشانگر: نشانگر ۱٫۱ـ جدول ابزار و سلاح‌های عصر آغاز سنگی.
در متن: «تصویر رامسس دوم در نبرد کادش» (نشانگر ۲٫۱).
در بالای نشانگر: نشانگر ۲٫۱ـ تصویر رامسس دوم در نبرد کادش.
در متن: «نقشه‎ی مصر باستان» (نشانگر ۳٫۱).
در بالای نشانگر: نشانگر ۳٫۱ـ نقشه‌ی مصر باستان.
در متن: «نمودار اقوام هند و اروپایی و محل سکونت آن‎ها» (نشانگر ۴٫۱).
در بالای نشانگر: نشانگر ۴٫۱ـ نمودار اقوام هند و اروپایی و محل سکونت آن‎ها.
در متن: «بستینه¬ی سخنرانی لنین در میدان سرخ» (نشانگر ۵٫۱).
در بالای نشانگر: نشانگر ۵٫۱ـ بستینه¬ی سخنرانی لنین در میدان سرخ.
(۲) هرگاه نوشته دارای تقسیم‎بندی «فصل» نباشد:
(۱٫۲) از آغاز تا پایان نوشته، به همه‎ی نشانگرها شماره¬ها‎ی پشت سر هم می‎دهیم.
(۲٫۲) روشن است که در این نوشته‎ها -¬به¬علت این که فصل‎بندی نشده‎اند- عددهای سمت چپ (عددهای فصل‎ها) حذف می‎شوند.
(۳٫۲) همه‎ی شیوه‎های پیش‎گفته درباره‎ی «نوشته‎های دارای تقسیم‎بندی فصل» به¬جز بند «۱٫۱» (یعنی بندهای ۲٫۱ تا ۹٫۱)، باید درباره‎ی نوشته‎های بدون تقسیم‎بندی فصل (بند۲) نیز رعایت شود.
۳ ـ شماره‎گذاری پیوست‎ها
همان‎گونه که در آغاز این مبحث گفته شد، پیوست‎ها از لحاظ شکلی با نشانگرها تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آن‌ها با نشانگرها این است که می‎توان آن‌ها را به‎صورت مستقل و مرجع به‎کار برد، ولی از سویی نیز باید در نظر داشت که پیوست‎ها مربوط به همه‎ی یک نوشته هستند و با آن که ممکن است در فصل‎های گوناگون به ‎پیوست‎های پایان کتاب ارجاع داده شده باشد، هریک از پیوست‎ها متعلق به همه¬ی آن نوشته هستند. بنابراین همه‎ی شیوه‎های گفته شده درباره‎ی شماره‎گذاری «نشانگرهای بدون تقسیم‎بندی فصل» (بند ۲) باید درباره‎ی شماره‎گذاری پیوست‎ها نیز رعایت شود.
نمونه‎هایی که درپی می‎آید مثال‎هایی برای نشان دادن شیوه‎ی شماره‎گذاری پیوست‎ها و ارجاع به آن‌هاست:
مثال ۱: خلاصه‎ی شیوه‎ی چیدن همه‎ی صفحه‎های کتاب، در «جدول صفحه‎بندی کتاب» (پیوست ۱) آمده است.
مثال ۲: اندازه‎های مناسب برای همه‎ی اجـزای نوشته از «جدول اندازه‎های مناسب برای قطع‎های گوناگون کتاب» (پیوست ۲) پی‎روی می‎کند.
مثال ۳: صفحه‎هایی که نباید سرصفحه داشته باشند در «جدول صفحه‎بندی کتاب» (پیوست ۳) مشخص شده‎اند.
۴٫۱ ـ شماره‎گذاری نشانگرها و پیوست‎های نوشته‎های ترجمه شده
شماره‎گذاری نشانگرها و پیوست‎ها در نوشته‎های ترجمه شده از شیوه‎های گفته شده در این شیوه‎نامه پی‎روی می‎کند، نه از شیوه‎ی به‎کار رفته در آن نوشته‎ها. برای مثال در برخی نوشته‎های لاتین، برای نشان دادن شماره‎ی نشانگرها به‎جای عدد فصل از حروف الفبای لاتین استفاده می‎کنند و هر یک از انواع نشانگرها را جداگانه شماره‎گذاری می‎کنند؛ یعنی برای مثال به‎جای آن‎که برابر شیوه‎ی این شیوه‎نامه بنویسند «نمودار وضعیت جوّی مناطق حارّه» (نشانگر ۷٫۲) (در این‎جا یعنی نشانگر هفتم از فصل دوم)، می‎نویسند نمودار (۱ـB) وضعیت جوّی مناطق حارّه (در این‎جا یعنی نمودار اول از فصل دوم).
از آن‌جا که پی‎روی از شیوه‎های به‎کار رفته در نوشته‎های ترجمه شده موجب پراکندگی در شیوه‎ها خواهد شد، ویراستار صوری باید شیوه‎ی شماره‎گذاری نشانگرها و پیوست‎های آن‌ها را با این شیوه‎نامه هم‎خوان کند.
آگاهی: هرگاه شیوه¬ی شماره¬دهی به نشانگرها در نوشته¬های ترجمه ¬شده برابر با این شیوه¬نامه تغییر کرد، باید دقت نمود تا شیوه¬ی ارجاع به آن¬ها در متن نیز منطبق با شماره¬گذاریِ جدید شود.