www.darkcms.ir

موسسه‌ی ویرایش سرآمدان هر سال از میان دانش‌آموختگاتی که دوره‌های ویرایش این مؤسسه را با میانگین نمره‌ی بالای ۱۷ بگذرانند، ویراستار جذب می‌کند. برای آگاهی از شرایط و آزمون‌‌های جذب، از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب با شماره‌ی ۰۹۱۹۶۶۶۲۱۶۶ تماس بگیرید. خرید کتابها ازطریق سایت بایا با نشانی baya.ir فراهم شده است.

ابزار ساخت متن های متحرک

منبع: جمشید سرمستانی، «گزیده‌ی شیوه‌نامه‌ی جامع ویرایش و نگارش»، تهران، نشر سرمستان، ۱۳۹۲٫
یکی از کارهایی که انجام آن به‎ویژه در نوشته‎های علمی¬- فنی (که معمولاً واحدهای اندازه‌گیری در آن‌ها بسیار به‎کار می‌رود) به یک‎دستی شیوه‌ی نوشتن اجزای نوشته کمک می‌کند، یکسان کردن شیوه‌ی نوشتن واحدهای اندازه‌گیری (متر، کیلومتر، ولت، وات، درجه، درجه‌ی سانتی‌گراد و…) است. ویراستار پیش از آن¬که این واحدها را یکسان کند باید نخست ببیند که چه نوع نوشته‎ای را ویرایش می‌کند؛ سپس شیوه‌ی نوشتن واحدهای اندازه‌گیری در آن متن را مشخص کند، و پس از آن شیوه‌ی نوشتن همه‌ی واحدهای اندازه‌گیری را یکسان نماید. برای مثال اگر نوشته‎ی در دست ویرایش، نوشته‎ای فنی است که «واحدهای اندازه‌گیری» در آن بسیار به‎کار رفته، نوشتن این واحدها با شکل‎های «۳ ولت، V 3، ۳V» و «Cْ ۳، Cْ۳، ۳ سانتی‌گراد، ْ۳ سانتی‌گراد و ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد» درست نیست و باید در همه‎ی نوشته شیوه‌ای یکسان به‎کار رود.
شیوه‌ی نوشتن واحدهای اندازه‌گیری در نوشته‎های «علمی¬- فنی» و نوشته‎های «غیر علمی¬- فنی» دارای تفاوت‎هایی است که درپی خواهد آمد:
۱ـ واحدهای اندازه‌گیری در نوشته‎های علمی¬- فنی
در نوشته‎های علمی¬- فنی و در فرمول‎ها که در آن‌ها عددها را به¬صورت ریاضی (نه به¬صورت حرفی) می‌نویسیم، باید واحدهای اندازه‌گیری را نیز به‎صورت کوتاه‎نوشته (حروف اختصاری یا نشانه) بنویسیم.
در این نوشته‎ها عددها را به¬زبان فارسی و به¬صورت ریاضی، در سمت چپ؛ و کوتاه‎نوشته‌ی واحدهای را اندازه‌گیری با حروف لاتین، در سمت راست می‌نویسیم:
ْ ۴۵C, 37M , 165 KM , 7 L , 160 W , 64 KHZ , 5KG , ….
مثال ۱: …..اگر در Cْ ۲۵، V 7/0= VD و TC برابر mvfc2-= TC باشد، فرکانس را در Cْ ۰ و Cْ ۲۵ و Cْ ۱۰۰ بیابید.
پاسخ: HZ 4281، HZ 4611، HZ 5451
مثال ۲: اگر هدف، محاسبه‎ی ولتاژ خط و توان سه‎فاز کل باشد،‌ می‎توان ولتاژ KV 345 و توان MWA900 را به‎عنوان مقادیر مبنا انتخاب کرد. برای نمونه در مثال پیش جریان مبنای KA 5 به‎دست می‎آید، ولی تحلیلگران بی‎تجربه در صورت استفاده از مقادیر KV 345 و MWA 900 به¬غلط جریان مبنای……. را به‌دست خواهند آورد.
۲ـ واحدهای اندازه‌گیری در نوشته‎های غیر علمی – فنی
در نوشته‎هایی که علمی¬- فنی نیستند (مانند نوشته‎های ادبی، مذهبی، سیاسی و…) عددها را برابر شیوه‌ی نوشتن عددها می‌نویسیم، و واحدهای اندازه‌گیری را نیز به¬صورت فارسی در سمت چپ عددها می‌آوریم:
آگاهی: شیوه‎ی نوشتن عددها در همین فصل آمده است.
مثال ۱: ۳۵ کیلومتر، سه ولت، ۲۵ ولت، ده درجه‌ی سانتی‌گراد، ۴۲ سانتی‌متر، یازده کیلوگرم و …
مثال ۲: آن‌ها پس از ۷۳ کیلومتر پیاده‌روی در سرمای ۲۵ درجه زیر صفر، در حالی که هرکدام یک کوله پشتی ۳۰ کیلوگرمی به پشت داشتند سرانجام به گردنه رسیدند.