www.darkcms.ir

موسسه‌ی ویرایش سرآمدان هر سال از میان دانش‌آموختگاتی که دوره‌های ویرایش این مؤسسه را با میانگین نمره‌ی بالای ۱۷ بگذرانند، ویراستار جذب می‌کند. برای آگاهی از شرایط و آزمون‌‌های جذب، از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب با شماره‌ی ۰۹۱۹۶۶۶۲۱۶۶ تماس بگیرید. خرید کتابها ازطریق سایت بایا با نشانی baya.ir فراهم شده است.

ابزار ساخت متن های متحرک

منبع: جمشید سرمستانی، «گزیده‌ی شیوه‌نامه‌ی جامع ویرایش و نگارش»، تهران، نشر سرمستان، ۱۳۹۲٫
(۱) تعریف عنوان: عنوان، کلمه یا عبارتی است که عبارت، جمله، یا بندی دیگر، برای توضیح آن نوشته شده است؛ مانند عنوان همین مبحث.
(۲) تعریف بند: بند، ساژه¬ای است که درپی یک عنوان و برای توضیح آن می¬آید؛ مانند بندهای (۱)، (۲)، (۳) و (۴) در سطرهای بعد که برای توضیح عنوان «شماره¬گذاری عنوان¬ها» آمده¬اند.
شماره‎دهی به ‎عنوان‎ها و بندها برای شناساندن روابط بین آن‌ها انجام می‎شود. منظور از شناساندن روابط بین عنوان‎ها این است که خواننده بداند کدام عنوان، عنوان‎های دیگر را در زیر خود دارد (یعنی سرشاخه‎ی عنوان‎های دیگر است)؛ کدام عنوان یا عنوان‎ها زیرشاخه‎ی عنوان سرشاخه‎اند، و کدام عنوان‎ها هم‎شاخه¬ی (هم‎ردیف) یک‎دیگرند. همین گفته نیز درباره‎ی شناساندن روابط بین بندها درست است.
در نوشته‎های تاریخی، فلسفی، فقهی، ریاضی، نظامی، پزشکی و مانند این‌ها که عنوان‎ها و بندها معمولاً دارای زیرشاخه(هایی) هستند، برای نشان دادن ارتباط بین عنوان‎ها یا بندها آن‌ها را شماره‎گذاری می‎کنیم؛ ولی در نوشته‎های ادبی و نوشته‎هایی که معمولاً عنوان‎ها و بندها زیرشاخه ندارند، یا در نوشته‎های حقوقی که شماره‎ی عنوان‎ها و بندها باید به همان شکل تعیین شده از سوی قانون‎گذار باشد، عنوان‎ها و بندها را شماره‎گذاری نمی‎کنیم. در این نوشته‎ها ارتباط میان عنوان‎ها تنها با تنظیم اندازه و نوع حروف تایپی نشان داده می‎شود.
شناختن و شناساندن درست این روابط تنها با خواندن نوشته ممکن است، نه با نگاه کردن گذرا به‌ آن؛ بنابراین بهتر است این کار به¬دست ویراستار – که متن را می‎خواند – انجام شود، نه به¬‌دست کس دیگر.
آگاهی: شماره‌های عنوان‌ها در سمت راست عنوان‌ها گذاشته می‌شوند؛ میان شماره و عنوان، خط تیره؛ و میان شماره‌ها نقطه می‌گذاریم.
۱ـ شماره‎گذاری عنوان‎ها
(۱) به عنوان¬هایی که از لحاظ ربط محتوایی هم¬تراز و دنبال هم هستند، به¬صورت پی¬در¬پی (دنبال هم)، شماره¬های هم-تعداد می¬دهیم.
(۲) به عنوان¬هایی که از لحاظ ربط محتوایی زیرشاخه¬ی عنوان¬های دیگر هستند، به¬صورت عنوان¬های زیرشاخه (زیرمجموعه) شماره می¬دهیم.
(۳) در شماره¬گذاری عنوان¬ها هیچ¬گاه از حروف الفبا استفاده نمی¬کنیم.
(۴) شماره¬گذاری عنوان¬ها تا ۸ رده و –با فرض این¬که تنها عنوان سوم، زیرشاخه داشته باشد- به¬صورت زیر انجام می-شود:
۱-
۲-
۳-
۳٫۱-
۳٫۲-
۳٫۳-
۳٫۳٫۱-
۳٫۳٫۲-
۳٫۳٫۳-
۳٫۳٫۳٫۱-
۳٫۳٫۳٫۲-
۳٫۳٫۳٫۳-
۱)
۲)
۳)
۳٫۱)
۳٫۲)
۳٫۳)
۳٫۳٫۱)
۳٫۳٫۲)
۳٫۳٫۳)
۳٫۳٫۳٫۱)
۳٫۳٫۳٫۲)
۳٫۳٫۳٫۳)
(۵)عنوان¬های زیر، شماره نمی¬گیرند:
(۵٫۱) عنوان داستان‎ها در کتابی که دارای چند داستان است.
(۵٫۲) عنوان مقاله‌ها در کتاب یا نشریه‌ای که دارای چند مقاله است.
(۵٫۳) عنوان هر یک از مطالب مستقل در نشریه‎ها؛ مانند عنوان مقاله، معرفی یا خلاصه‎ی کتاب، معرفی یا خلاصه‎ی مقاله، معرفی یا خلاصه‎ی پایان‌نامه، معرفی مراکز علمی¬- پژوهشی، معرفی نشریه، دانستنی‎ها و جز این‎ها.
(۶) هرگاه مجوعه¬ای از عنوان¬های هم¬تراز ویژگی¬های زیر را داشته باشند، شماره¬¬ی آن¬ها درون پرانتز، و مطلب مربوط به آن¬ها پس از نشانه¬ی دونقطه، در جلوی آن¬ها می¬آید.
(۶٫۱) مطلب آن¬ها ۵ سطر یا کم¬تر باشد.
(۶٫۲) مطلب آن¬ها یک پاراگراف باشد، و اگر بیش¬تر باشد، مجموع آن¬ها بیش از ۵ سطر نباشد.
(۶٫۳) هیچ یک از عنوان¬ها و بندها زیرشاخه نداشته باشند.
۲ـ شماره¬گذاری بندها
(۱) شماره¬گذاری بندها نیز به¬صورت جدا از عنوان¬ها و با در نظر گرفتن ربط محتوایی آن¬ها با یک¬دیگر انجام می¬شود.
(۲) شماره¬گذاری بندها هیچ¬گاه نباید با شماره¬گذاری بندها ترکیب شود و شماره¬گذاری آن¬ها باید بدون درنظر گرفتن ربط آن¬ها با عنوان¬ها انجام شود.
(۳) شماره¬های بندها معمولاً از شماره‌های دو یا سه شماره‎ای (و حداکثر چهار شماره‎ای) تجاوز نمی‌کنند.
(۴) در شماره¬گذاری بندها از حروف الفبا استفاده نمی¬کنیم، مگر برای پاسخ¬های سه یا چهارگزینه¬ای.
(۵)شماره¬ها¬ی بندها درون پرانتز و تا ۸ رده، و –با فرض این¬که تنها بند سوم، زیربند داشته باشد- به¬صورت زیر گذاشته می¬شوند:
(۱)
(۲)
(۳)
(۳٫۱)
(۳٫۲)
(۳٫۳)
(۳٫۳٫۱)
(۳٫۳٫۲)
(۳٫۳٫۳)
(۳٫۳٫۳٫۱)
(۳٫۳٫۳٫۲)
(۳٫۳٫۳٫۳)
(۱٫
(۲٫
(۳٫
(۳٫۱٫
(۳٫۲٫
(۳٫۳٫
(۳٫۳٫۱٫
(۳٫۳٫۲٫
(۳٫۳٫۳٫
(۳٫۳٫۳٫۱٫
(۳٫۳٫۳٫۲٫
(۳٫۳٫۳٫۳٫
(۳٫۳٫۳٫۴) و …
(۶) مجموعه ¬بندهایی که با رده¬ی مساوی، زیرمجموعه‎ی یک بند به‎شمار می‎آیند، به‎صورت همانند شماره ‎گذاری می‎شوند؛ مانند شماره¬گذاری بندها در مبحث «شیوه‌ی نوشتن عددها» در همین کتاب.
۳ـ نکته¬¬های شماره¬گذاری عنوان¬ها و بندها
(۱) شماره‎گذاری عنوان‎ها و بندها در ترجمه‎ها از این شیوه‎نامه پی‎روی می‎کند، نه از شیوه‎ی شماره¬گذاری متن اصلی.
(۲) شماره‎گذاری عنوان‎ها و بندها در نقل‎قول‎ها نیز از همین شیوه‎نامه پی‎روی می‎کند، نه از شیوه‎ی شماره‎گذاری منبع یا مأخذ آن¬ها.
(۳) هرگاه در ترجمه‎ای، بندهای نوشته‎ی اصلی، از آغاز تا پایان به‎صورت پشت سر هم شماره¬گذاری شده باشند (برای مثال هنگامی ‎که همه‎ی بندهای نوشته‎ی اصلی از شماره‎ی ۱ تا شماره‎ی ۲۱۰۵ شماره‎گذاری شده باشند) شماره‎گذاری بندها از شیوه‎ی شماره‎‎گذاری متن اصلی پی‎روی می‎کند، نه از این شیوه‎نامه؛ زیرا در این نوشته‎ها گاهی از شماره‎های بندها برای دادن نشانی استفاده می‎شود. برای مثال، نویسنده¬ای در صفحه‎ی ۴۰۵ کتاب خود برای بازگشت دادن خواننده به مطلبی در صفحه‎ی ۳۰۷، به‎جای ذکر شماره‎ی صفحه، شماره‎ی بند مورد نظر را می‎آورد؛ یعنی به‎جای آن که بنویسد: “برای آشنایی بیش‌تر با این موضوع به صفحه‎ی ۳۰۷ نگاه کنید”، می‎نویسد: “برای آشنایی بیش‌تر با این موضوع به بند ۱۹۱۶ نگاه کنید.”
(۴) هرگاه عنوان¬ها یا بندها در درون خود شماره¬های پی¬درپی و پیوسته داشته باشند به آن¬ها شماره نمی¬دهیم؛ مانند نمونه¬ی زیر:
…این دریچه¬ها و کاربرد آن¬ها به¬شرح زیر است:
دریچه¬ی شماره¬ی ۱: برای نصب رادار داخلی و آنتن مربوط به آن است.
دریچه¬ی شماره¬ی ۲: برای نصب فیوزهای الکتریکی به¬کار می¬رود.
دریچه¬ی شماره¬ی۳: برای نصب و پیاده کردن اتوپایلوت است.
دریچه¬ی شماره¬ی۴: برای بازرسی بافرها به¬کار می¬رود.
¬(۴٫۱) ولی اگر این شماره¬ها پیوسته و پی¬درپی نباشند، به عنوان¬ها و بندها شماره می¬دهیم.